ÇORLU TİCARET VE SANAYİ ODASI

EN DE

Çorlu TSO "Çevre Mevzuatı ve Uygulamaları"Eğitimi 310 Katılımcı İle Gerçekleşti

11 Mart 2010
Çorlu  TSO

Çorlu Ticaret ve Sanayi Odası (Çorlu TSO) Üyeleri’nin talepleri doğrultusunda oluşturulan Çorlu TSO 2010 yılı Eğitim Programı çerçevesinde “Çevre Mevzuatı ve Uygulamaları” eğitimi; T.C. Tekirdağ Valiliği İl Çevre ve Orman Müdürlüğü ve Çorlu Ticaret ve Sanayi Odası işbirliğiyle  11 Mart 2010 Perşembe günü Çorlu TSO Konferans Salonu’nu da 310 katılımcı ile gerçekleştirildi.
      Çorlu Kaymakamı Ali DURSUN, Muratlı Kaymakamı Yakup TAT,  Tekirdağ İl Çevre ve Orman Müdürü Mehmet CEYHAN, Kırklareli İl Çevre ve Orman Müdürlüğü Yetkilileri, Çorlu Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Başkanı İhsan ERİK, Yönetim Kurulu Üyeleri  Zeki GÜCER, Levent Bormalı, Muammer GÜNER;  Meclis Üyeleri Şakir SÖNMEZ, Yavuz UYLAŞ, Namaz ASLAN, Hikmet DÜZGÖREN, Hüseyin BULUT ve 3. Meslek Komitesi Başkanı Süleyman SIRRI KOLOT, Çorlu TSO, Çerkezköy TSO, Lüleburgaz TSO Üyeleri ve Basın Mensupları toplantıya katılımda bulundular.

       Eğitimde ÇED İzleme - Kontrol ve Çevre Denetimleri ve  Çevre Kanunu İdari Yaptırımları hakkında bilgiler veren ÇED ve Plan Şube Müdür  V. Fatih ARSLAN; "2872 sayılı Çevre Kanunu'nun 10. Maddesi  olan Gerçekleştirmeyi plânladıkları faaliyetleri sonucu çevre sorunlarına yol açabilecek kurum, kuruluş ve işletmeler, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu veya proje tanıtım dosyası hazırlamakla yükümlüdürler. Çevresel Etki Değerlendirmesine tâbi projelere ilişkin usûl ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir. 2872 Sayılı Çevre Kanununun 10. maddesine göre 17.07.2008 tarih ve 26939 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği Yürürlüğe girmiştir. ÇED Yönetmeliği Madde 16:Başvuru ve inceleme Hazırlanan dosya taahhütname ile birlikte Valiliğe sunulur. Valilikçe 25 işgünü içerisinde "ÇED Gerekli Değildir/Gereklidir" kararı verilir. Dosyada eksik bulunması durumunda dosya iade edilir.  6 ay içinde eksiklikleri giderilmeyen dosya ile ilgili başvuru geçersiz sayılır.Yatırımın izlenmesi ve kontrol edilmesi (1) Bakanlık veya İl Müdürlüğü, "ÇED Olumlu" kararı veya "ÇED Gerekli Değildir" kararı verilen projelerle ilgili olarak, ÇED Raporu veya Proje Tanıtım Dosyasında öngörülen ve proje sahibi tarafından taahhüt edilen hususların yerine getirilip getirilmediğini izler ve kontrol eder. Ayrıca Çevre Kanunun 15. Maddesi gereğince Kanun ve Yönetmeliklerine aykırı davrananlara, söz konusu aykırı faaliyeti   düzeltmek için bir defaya mahsus ve bir yılı aşmamak üzere süre verilebilir. Ayrıca, Çevre ve insan sağlığı yönünden tehlike yaratan faaliyetler süre verilmeksizin durdurulur. Süre verilmesi ve faaliyetin durdurulması, Kanunda öngörülen İdari Para cezaların uygulanmasına engel teşkil etmez.
Çevre Kanunu; Bütün canlıların ortak varlığı olan çevrenin, Sürdürülebilir Çevre ve Sürdürülebilir Kalkınma ilkeleri  doğrultusunda korunmasını sağlamaktır. Kirlenme ihtimalinin bulunduğu durumlarda ilgililer; Kirlenmeyi Önlemekle; Kirlenmenin meydana geldiği hallerde kirleten; Kirlenmeyi Durdurmak, Kirlenmenin Etkilerini gidermek veya azaltmak için gerekli tedbirleri almakla  yükümlüdür. Çevrenin  Kasten Kirletilmesi Atık veya Artıkları İzinsiz olarak ülkeye sokan kişilere , 1 yıldan 3 yıla kadar  hapis cezası, Atık veya Artıkların Toprakta, Suda veya Havada kalıcı özellik göstermesi halinde, 1 yıldan 3 yıla kadar hapis cezası uygulanır" dedi.
    Bitkisel Atık Yağlarının Kontrolü Yönetmeliği hakkında bilgi veren Çevre Mühendisi Sebilay AYDIN "Ülkemizde her yıl yaklaşık  1,5 milyon ton sıvı yağ  tüketilmektedir. Bu yağın hem üretimi hem de  tüketimi sonucunda yaklaşık 350 bin ton atık bitkisel yağ oluştuğu tahmin edilmektedir. Atık Bitkisel Yağlar Ekotoksik özelliklerinden dolayı  çevreyle uyumlu olarak yönetilmesi gereken atıklar arasında yer almaktadır. Bitkisel  Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği 19.04.2005 tarih ve 25791 sayılı Resmi Gazetede  yayımlanarak yürürlüğe  girmiştir. Amaç     Bitkisel atık yağların üretiminden bertarafına kadar,  Doğrudan veya dolaylı bir biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesini, Atık yağların yönetiminde gerekli teknik ve idari  standartların oluşturulmasını sağlamaktır" dedi.

      Tehlikeli Atıklar hakkında bilgi veren Ziraat Mühendisi Arzu SALT; "Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği (EK 7) de (A) işareti ile gösterilmiş atıklar herhangi tehlikeli atık konsantrasyonuna bakılmaksızın tehlikeli atıktır. Aynı listede (M) işareti ile gösterilmiş atıklar (EK 6) da verilen tehlikeli atıkların eşik konsantrasyonu üzerinde bir değere sahipse tehlikeli atıktır. Ayrıca doğal karakterleri yada oluşmalarına neden olan aktiviteye bağlı olarak (EK 3-A) da bulunan veya (EK 3-B) de bulunup (EK 4) de verilen maddeleri içeren atıklar, (EK 5) teki özelliklerden bir veya birkaçına sahip olmaları  ve (EK 6) da verilen tehlikeli özellikleri göstermeleri durumunda tehlikeli atıktır. Atıkların geri kazanılması ve tekrar kullanılması esastır. Atıkların alternatif hammadde olarak kullanılmalarına ilişkin teknik ve idari hususlar Bakanlık tarafından çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.
Atıkların geri kazanılmasının ve tekrar kullanılmasının mümkün olmadığı durumlarda atıklar, çevre ve insan sağlığına zarar vermeden bertaraf edilir. Bertaraf sistemleri (Ek 5) deki tehlikeli kabul edilen atıkların özelliklerine ve uygun teknolojilere göre seçilir.  (Ek 2) de verilen tüm bertaraf  ve geri kazanım işlemlerini gerçekleştirmek isteyen gerçek ve tüzel kişiler Bakanlıktan ön lisans ve lisans almakla yükümlüdür" dedi.

      Su -Atık Su Yönetimi ve E-Çevre İzni konularında bilgiler veren Çevre Yönetimi Şube Müdür Vekili Semra ÇALIŞKAN; " Su Kontrolü Yönetmeliğinin amacı, Ülkenin yeraltı ve yerüstü su kaynakları potansiyelinin korunması ve en iyi bir biçimde kullanımının sağlanması için, su kirlenmesinin önlenmesini sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde gerçekleştirmek üzere gerekli olan hukuki ve teknik esasları  belirlemektir. Atıksu kaynakları gerekli deşarj standartlarını sağlamak için  arıtma tesislerinin çıkış sularını deşarj izin belgesinde belirtilen aralıklarla numune almak, ölçüm ve analiz yapmak suretiyle kontrol etmek, atık suların özellikleri ve miktarlarına ilişkin bilgileri belirlemek, belgelemek ve denetimlerde beyan etmekle yükümlüdürler. İdare, bu yükümlülüğün yerine getirilip getirilmediğini, gerekiyorsa kendi ölçümleriyle denetler. İdare tarafından yapılan bu ölçümlerin masrafı kirleten tarafından karşılanır. Alıcı ortama atıksu deşarj standartları için üç ayrı sınır verilmiştir. Bunlar; anlık, iki saatlik ve yirmi dört saatlik kompozit çıkış suyu numunelerinden elde edilen konsantrasyonları ifade etmektedir. Endüstriyel atıksu kaynakları için belirlenen atıksu deşarj standartları Tablo 5 ten Tablo 20 ye kadar düzenlenmiştir. Bu Yönetmelikte yer almayan endüstri tipleri için işletmenin proses türü, kullanılan hammaddeler, kimyasallar ve benzeri hususlar dikkate alınarak deşarj parametreleri ve bu parametreler için benzer sektörler ve  Tablo 19 esas alınarak   deşarj standartları ilgili idarece belirlendikten sonra Bakanlığın uygun görüşü  alınarak uygulanır. pH metre sistemleri (pH, oksijen, iletkenlik ve sıcaklık ölçerler) ve kalibrasyon çözeltileri arazide ve kullanılmadığı zamanlarda, toz, direkt güneş ışığı veya aşırı soğuktan korunmalıdır. Ayrıca E-Çevre izninin Sanayici açısından Birden fazla yere birden fazla başvuru Her başvuruda aynı evraklar, İzin sürelerinin farklı olması, Hukuki konularda yaşanan sıkıntılar, Endüstri üzerindeki yükün fazlalaşması dezavantajdır" dedi.
Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliği ve Kömür Kullanımı konularında hakkında veren Çevre Mühendisi Kaan Sinan TOHUMCU; " İlimizde mevcut hava kalitesi Hava Kalitesi Ölçüm İstasyonu sonuçlarına ve 2009/15 sayılı ve "Hava Kirliliğinin Kontrolü ve Önlenmesi Genelgesi"ne göre Tekirdağ İl Merkezi, Çorlu, Çerkezköy ve M.Ereğlisi ilçeleri  1. Derece Kirliliğe sahiptir. TUİK'e göre 2008-2009 Kış Sezonunda Türkiye genelinde SO2 ortalaması en yüksek Tekirdağ'dadır . İlimiz Merkez İlçede hava kirliliğinin  en önemli nedeni ısınmada  %90 oranında yerli kömür kullanılmasıdır" dedi.
Eğitimde soru cevap kısmından  sonra  310 katılımcıya katılım sertifikaları verildi.